Kolorowa dieta – czyli w gotowaniu kieruj się barwami
Blog

Kolorowa dieta – czyli w gotowaniu kieruj się barwami

  Owszem, to jaki kolor ma warzywo czy owoc, mówi nam wiele o składnikach w nich zawartych. Co dany kolor oznacza i jakie warzywo/owoc z danej palety wybrać?

Zielony
Warzywa o zielonej barwie zawierają min. luteinę, która przede wszystkim chroni nasz wzrok. Brokuły, kapusta i inne warzywa kapustne zawierają substancję zwaną izotiocyjanianem, która to ma właściwości antynowotworowe.
Wybierz: brokuły, kiwi, jarmuż, sałatę rzymską, szpinak, awokado, brukselkę, kapustę.
Rada: Zamiast sałaty lodowej, do sałatki wybierz świeży szpinak.

Czerwony
Likopen zawarty w pomidorach i arbuzach może zmniejszać ryzyko zachorowania na choroby serca. Resveratrol występujący w czerwonych winogronach z kolei pomaga w leczeniu chorób płuc, astmy, pozwala także obniżyć ryzyko związane z chorobami serca.
Wybierz: czerwoną cebulę, pomidory, czerwone winogrona, truskawki, rzodkiewki i czerwoną paprykę.
Rada: Masz ochotę na grejpfruta? Wybierz różowego, zamiast białego.

Żółty
Jak udowodniły badania, limonoidy zawarte w żółtych owocach (cytrusach) pomagają zwalczyć nowotwory skóry, płuc, piersi, żołądka i jelita grubego. Kolejnym drogocennym składnikiem żółtych warzyw/owoców jest oczywiście witamina C, która, jak wiemy, wzmacnia nasz układ odpornościowy.
Wybierz: dynię, paprykę, ananasa, cytryny.
Rada: Do sałatek używaj żółtej kukurydzy, wspaniale smakuje i jest zdrowsza od swojej białej kuzynki.

Pomarańczowy
Warzywa i owoce o pomarańczowym zabarwieniu są naładowane beta karotenem. Jego właściwości to wzmocnienie układu odpornościowego, odżywienie i utrzymanie w dobrej kondycji skóry i kości. Owoce cytrusowe bogate są też w potas, który pomaga zwalczać choroby serca.
Wybierz: marchewki, morele, mango, dynie, pomarańcze, melony.
Rada: Lubisz ziemniaki? Spróbuj słodkich batatów.

Niebieski
Kolor podejrzany dla warzyw i owoców? Niekoniecznie, nie chodzi tu przecież o baby blue, ale odcień zbliżony do naturalnego. Taki też przyjmują borówki, mające min. właściwości antyrakowe oraz usprawniające naszą pamięć.
Wybierz: Borówki i jagody, które mają najwięcej przeciwutleniaczy.
Rada: Uwielbiasz koktajle, przerzuć się na te z jagód i mleka sojowego.

Fioletowy
Niektóre dary natury w tym właśnie kolorze są bogatym źródłem kwasu elagowego- będącego naszym sprzymierzeńcem min. w walce o młody wygląd.
Wybierz: śliwki, oberżyny, fioletowe winogrona, rodzynki, figi.
Rada: Lubisz sałatkę z kapusty do obiadu? Wybierz tą w kolorze fioletowym.

Biały
Warzywa i owoce o białym zabarwieniu są bogate w przeciwutleniacze, zmniejszające ryzyko zachorowania na nowotwory i allicyny, działające przeciwzapalnie. Dlatego tak ważne jest by spożywać (choćby w trakcie zimy) dużo cebuli i czosnku.
Wybierz: gruszki, banany, kalafior, chińską rzepę, czosnek i białą cebulę.
Rada: Na obiad zamiast ziemniaków wybierz kalafiora.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.